Τα όνειρα του Γουτού Γουπατού Project.

Δημιουργία ενός εργαστηρίου χειροτεχνίας για άτομα ΑμεΑ

Ένας από τους βασικούς στόχους του Γουτού Γουπατού project είναι να δημιουργηθεί ένα εργαστήριο εκπαίδευσης για νέους με νοητική στέρηση αλλά και σε δεύτερο χρόνο ένα προστατευμένο εργασιακά περιβάλλον για άτομα Α.μεΑ. Θεωρώντας πως το ενδιαφέρον και η συνακόλουθη φροντίδα για αυτά τα άτομα αποτελεί ένα σύγχρονο κοινωνικό αίτημα γίνεται στόχος να δοθεί έμφαση στην κοινωνική ενσωμάτωση και στην χειραφέτησή τους. Εντοπίζοντας την μεγάλη έλλειψη δομών τέτοιου προσανατολισμού στην πόλη της Καλαμάτας και επιθυμώντας να δώσει μια διέξοδο δημιουργήθηκε αυτό το εργαστήρι.

Πολλά είναι τα άτομα ΑμεΑ που παρουσιάζουν έφεση και έντονο ενδιαφέρον για τη χειροτεχνία. Οπότε η προσδοκία είναι με την συγκρότηση ενός καλά εξοπλισμένου εργαστηρίου να μπορούν να οργανωθούν επαγγελματικές δράσεις, που να εκπαιδεύσουν τα άτομα αυτά αλλά και μελλοντικά να τα εισάγουν ομαλά και δημιουργικά στην αγορά εργασίας. Η συλλογή, μεταποίηση και επαναπροώθηση ενδυμάτων ή υφασμάτινων κατασκευών, η κατασκευή χρηστικών ειδών ή ειδών διακόσμησης από ύφασμα είναι μερικοί από τους τομείς που θα ήθελα να ασχοληθώ παρέα με μια ομάδα νέων. Τέτοιου είδους δράσεις μπορούν να απασχολήσουν αλλά κυρίως να βοηθήσουν ανθρώπους με νοητικές δυσκολίες να εκφραστούν και να νοιώσουν κοινωνικά ωφέλιμοι. Η κατασκευή ενός χειροποίητου αντικειμένου είναι ένα ταξίδι για όλους μας πόσο μάλλον για αυτούς τους νέους. Η προετοιμασία, η συλλογή των απαραίτητων υλικών, η προσμονή, η διαδικασία υλοποίησης, το τελικό αποτέλεσμα, ο προορισμός αλλά κυρίως οι συνεπιβάτες, όλα θυμίζουν ταξίδι που το κάθε λεπτό του μετράει. Ο άνθρωπος που χειροτεχνεί έχει κάνει ως επί το πλείστον ένα τεράστιο βήμα στην αποδοχή της ατέλειας. Γεγονός που περικλείει μέσα του όλη τη φιλοσοφία του εγχειρήματος γουτού γουπατού project για την αποδοχή της διαφορετικότητας.

Διοργάνωση εργαστηρίων ενδυματολογίας για ενήλικες και νέους ΑμεΑ

Τα τελευταία χρόνια η τέχνη της ραπτικής γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση. Όλο και περισσότεροι ενήλικες επιθυμούν να μάθουν τεχνικές δημιουργικής έκφρασης μέσω του υφάσματος, αλλά και κατασκευής χρηστικών αντικειμένων. Επιθυμία μου, λοιπόν, είναι να οργανώσω εργαστήρια εξειδικευμένα που να ανταποκρίνονται σε εξατομικευμένες ανάγκες και προσδοκίες. Στα μαθήματα των ενηλίκων περιλαμβάνονται μαθήματα ιστορίας τέχνης, ιστορία του κουστουμιού και ενδύματος, σχέδιο μόδας, αντίληψη συνδυασμών χρώματος, υφασματολογία, ανακύλωση-επανάχρηση ενδυμάτων, αλλά και πρακτικά εργαστήρια κατασκευής (πατρόν, ραπτικής). Οι σπουδές μου στην Ιστορία Τέχνης με το πρώτο μου πτυχίο στην Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία του Πανεπιστημίου Κρήτης καλύπτουν επαρκώς όλο το θεωρητικό κομμάτι των μαθημάτων. Ταυτόχρονα, η εξειδικευμένη διετής σπουδή πάνω στο ένδυμα με την επαγγελματική κατάρτιση μου στο ΙΕΚ του δήμου Βόλου μου άνοιξε το δρόμο για την πρακτική εφαρμογή όσων σχετίζονται με το ύφασμα.

Το προσωπικό ενδιαφέρον για την ειδική αγωγή και τη βιωματική μάθηση με ωθεί στο να πάω ένα βήμα παραπέρα όλη την παραπάνω θεωρητική και πρακτική κατάρτιση. Το εκπαιδευτικό εργαλείο που έχω επιλέξει να χρησιμοποιήσω στη διαδικασία της βιωματικής μάθησης σε ένα κοινό με ιδιαίτερες ικανότητες και απαιτήσεις όπως οι νέοι ΑμεΑ είναι το θέατρο από χαρτί (paper theater). Σε μια μικρή ξύλινη σκηνή θεάτρου πάνω σε ράγες διακινώ φιγούρες και σκηνικά φτιαγμένα στο χέρι από χαρτί, ύφασμα ή ανακυκλώσιμα υλικά συνθέτοντας μια ιστορία παρουσίασης του εκάστοτε θέματος εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος. Αυτή η τεχνική έχω δει στην εκπαιδευτική πράξη πόσο βοηθητική είναι στην κατανόηση και αφομοίωση. Η οπτικοποίηση μιας έννοιας για παράδειγμα όσο απλή και να είναι εξυπηρετεί την αποσαφήνιση της έννοιας και στην αφομοίωσή της. Είναι πλέον κοινή παραδοχή στο χώρο της εκπαίδευσης πως ό,τι δέχεσαι με τα μάτια της ψυχής σου, αυτό καλύτερα μαθαίνεις και μπορείς να το ενσωματώνεις στη ζωή σου και στο χαρακτήρα σου.

Εκπαιδευτικό project: “Μαθαίνοντας την Ιστορία αλλιώς”

Ως απόρροια των παραπάνω προβληματισμών σχετικά με τη βιωματική μάθηση δουλεύω πάνω στο project “Μαθαίνοντας την Ιστορία αλλιώς”. Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συγκεκριμένα από την τρίτη δημοτικού που εισάγεται το μάθημα της ιστορίας στο πρόγραμμα. Αυτή τη στιγμή είναι έτοιμη η πρώτη παρουσίαση σχετικά με τα μυκηναϊκά χρόνια και συγκεκριμένα αναφορικά με το ανάκτορο του Νέστορα. Η αρχική σκέψη είναι να γραφτούν ιστορίες απλές, όπου να αναδύονται στοιχεία αλλά και έννοιες που είναι σημαντικές να συγκρατήσουν στη μνήμη τους οι μαθητές. Μέσα σε αυτό το πρίσμα επιλέγω χρονικές περιόδους όπως πχ τα μυκηναϊκά χρόνια ορίζοντας σαν σκηνικό έναν αρχαιολογικό χώρο. Έτσι η ιστορία λειτουργεί και σαν ξενάγηση για τον αρχαιολογικό χώρο.

Η ιστορία “Το όνειρο του Λυσίμαχου” για τα μυκηναϊκά χρόνια παρουσιάζει τους δύο πρωταγωνιστές μέσα στους χώρους του ανακτόρου. Από τη μια ο Λυσίμαχος ένα παιδί του σήμερα και από την άλλη ο Χαρίσιος ένας δούλος του τότε συνομιλούν. Ο εν πρώτοις σουρεαλιστικός διάλογος γίνεται ένα πρόσφορο, διασκεδαστικό έδαφος να λύσουν οι μαθητές απορίες τους σχετικά με την κοινωνική διάρθρωση της εποχής (ύπαρξη των δούλων, θέση των γυναικών), αλλά και να εξοικειωθούν με έννοιες ξένες προς τη σημερινή εποχή όπως το ανταλλακτικό εμπόριο. Ουσιαστικά γίνεται επιλογή βασικών θεμάτων ως προς το τι χρειάζεται να συγκρατήσουν στη μνήμη τους οι μαθητές. Στη συνέχεια η αφήγηση της ιστορίας γίνονται πιο ελκυστική για τα παιδιά μέσα από τη σύμπραξη πολλών καλλιτεχνικών μέσων (ζωγραφική, μικτή τεχνική κατασκευών φιγούρων, κατάλληλη μουσική, φωτισμός).

Οι παρουσιάσεις έχει επιλεγεί να είναι σύντομες, διάρκειας το μέγιστο ΄30 λεπτών, προς ένα το μέγιστο δύο τμήματα. Μετά την παρουσίαση της παράστασης ακολουθεί συζήτηση με τους μαθητές. Το ιδανικό είναι να έπεται και εκπαιδευτική επίσκεψη στον συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο. Στην συγκεκριμένη παράσταση-παρουσίαση για το ανάκτορο του Νέστορα έχει κατασκευαστεί ένα πρόπλασμα του χώρου όπως θα το συναντήσουν οι μαθητές κατά την επίσκεψή τους, για να συζητηθεί η σημασία του να επισκεπτόμαστε αρχαιολογικούς χώρους αν και συνήθως συναντάμε πέτρες την μια ριγμένη πάνω στην άλλη. Γίνεται κατανοητό πως απώτεροι στόχοι εκτός από την αποκόμιση γνώσεων για τους μαθητές είναι η ευαισθητοποίηση πάνω σε θέματα όπως η σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων, η κατανόηση των διαφοροποιήσεων που συναντάμε από εποχή σε εποχή αλλά και ο εντοπισμός του κοινού νήματος της ανθρώπινης ιστορίας.

Στα μελλοντικά σχέδια είναι η σταθερή συνεργασία με το σύλλογο των διδασκόντων πρωτοβάθμιας, ώστε να δημιουργούνται από κοινού τέτοιου είδους παρουσιάσεις. Ανάλογα με τα ενδιαφέρονται του κάθε εκπαιδευτικού να δημιουργούνται εκπαιδευτικά κιτ που να μπορούν να χρησιμοποιούν προς διευκόλυνση του μαθήματος τους. Ήδη είναι σε διαδικασία υλοποιήσης μια παράσταση-παρουσίαση των προϊστορικών χρόνων εντοπισμένη στο Σπήλαιο του Διρού καθώς και μια παράσταση ευαισθητοποίησης αναφορικά με τις ψυχολογικές και πρακτικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά μέσα στη πρωτόγνωρη συγκυρία της εξάπλωσης του κορονοϊού.